XVII WARSZTATY MUZYKI BAROKOWEJ
Warsztaty Muzyki Barokowej odbywają się od siedemnastu lat, od ośmiu są nieodłącznym składnikiem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra”. Adresowane są szczególnie do młodych muzyków, uczniów i absolwentów szkół muzycznych, zainteresowanych zespołowym muzykowaniem w zakresie repertuaru muzyki instrumentalnej siedemnastego i osiemnastego wieku. Tegoroczne warsztaty odbywały się w dniach 18-22 sierpnia, a zajęcia obejmowały m.in. próby orkiestry festiwalowej i zespołów kameralnych, indywidualne lekcje gry na skrzypcach barokowych, wykłady o tematyce interpretacji muzyki dawnej, oraz udział w imprezach festiwalowych. Na zakończenie uczestnicy wystąpili na koncercie finałowym festiwalu „Per Artem ad Astra” wraz z laureatami odbywającego się równolegle Ogólnopolskiego Konkursu Organowego i uczestnikami kursów organowych. W tym roku po raz czwarty Warsztaty Muzyki Barokowej prowadził Leszek Firek, specjalista w grze na skrzypcach barokowych, pedagog, szef zespołów Altri Stromenti i Concerto Antemurale, absolwent Akademii Muzycznych we Wrocławiu, Krakowie i Dreźnie, wieloletni uczestnik koncertów i bardzo wielu nagrań renomowanych zespołów muzyki dawnej w Polsce i za granicą. Tematem przewodnim tegorocznych Warsztatów była MUZYKA BAROKOWA JEZUITÓW W AMERYCE POŁUDNIOWEJ. Była ona jednym z najważniejszych (obok architektury) narzędzi ewangelizacji mieszkańców świeżo odkrytego Nowego Świata. W tym dziele cywilizowania Indian przodował zakon Jezuitów zakładając tzw. reducciones, czyli stacje misyjne. Wykonywano w nich kompozycje liturgiczne i paraliturgiczne, przywiezione z Europy, nierzadko w językach lokalnych np. Chiquito, z wpływami rodzimego folkloru i z użyciem lokalnych instrumentów perkusyjnych. Na szczęście podczas renowacji starych kościołów w Boliwii i Paragwaju odkryto w rękopisach bardzo dużo muzyki, która dziś wzbudza ogromne zainteresowanie. Podejmowane są próby odtwarzania jej z pomocą historycznych instrumentów. Właśnie tym tematem zajmowali się uczestnicy tegorocznych Warsztatów, przygotowując program z utworami anonimowych kompozytorów latynoamerykańskich oraz Ignazio Balbiego.