KONCERT FINAŁOWY XVII FESTIWALU MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ “PER ARTEM AD ASTRA”

Na zakończenie XVII Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników Ogólnopolskiego Konkursu Organowego i wręczenie nagród uczestnikom i Laureatom. Po tej uroczystości rozpoczął się koncert.
W pierwszej części mieliśmy okazję usłyszeć laureatów XV Ogólnopolskiego Konkursu Organowego. Program konkursu w tym roku był poświęcony rocznicom związanym z twórcami muzyki organowej, takimi jak 150. rocznica urodzin Maxa Regera, 140. rocznica urodzin Kazimierza Garbusińskiego oraz 140. rocznica śmierci Augusta Freyera. Podczas dzisiejszego koncertu szczególną uwagę poświęciliśmy temu ostatniemu kompozytorowi. August Freyer był synem niemieckich ziemian. Już od szóstego roku życia pobierał lekcje muzyki i nauki gry na organach, a także teorii muzyki i kompozycji. W roku 1827 przybył do Warszawy, aby ukończyć studia muzyczne u Józefa Elsnera. Przez resztę życia pozostał w Polsce, działając jako pedagog muzyczny. W swoich czasach był uważany za najlepszego organistę stolicy. Był nauczycielem Stanisława Moniuszki i bliskim przyjacielem Fryderyka Chopina. W roku 1834 odbył tournée artystyczne po Niemczech, zdobywając wysokie uznanie publiczności, krytyków oraz koryfeuszy muzyki. Na początek koncertu prowadzący, dr hab. Jarosław Wróblewski zaprosił do wysłuchania Fantazji koncertowej f-Moll op. 1 tegoż kompozytora, w wykonaniu Jakuba Monety, laureata drugiej nagrody tegorocznego konkursu. Jakub jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, gdzie uczy się w klasie dr hab. Piotra Rojka. Następnie przenieśliśmy się do XVIII wieku do niemieckiego Hamburga, gdzie tworzył jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki organowej, Vincent Lübeck. Był on organistą kościoła św. Mikołaja w Hamburgu i miał do dyspozycji jeden z największych ówczesnych instrumentów – organy o czterech manuałach. Z jego twórczości przetrwało niewiele dzieł, ale mieliśmy okazję usłyszeć jedno z nich, Preludium E-dur, w wykonaniu Krzysztofa Radziejowskiego, laureata trzeciego miejsca. Krzysztof jest uczniem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, gdzie uczy się w klasie dr Romana Szlaużysa. Na zakończenie pierwszej części koncertu wysłuchaliśmy jeszcze jednego jego dzieła organowego, Wariacji koncertowych op.2 Augusta Freyera, w wykonaniu Macieja Gortata. Maciej jest uczniem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, gdzie uczy się w klasie dr Łukasza Matei.
W drugiej części wystąpili Barbara Pospieszalska i Joachim Mencel. Ich występ był niezwykłym połączeniem talentów i pasji artystycznej. Joachim Mencel, wybitny jazzman i profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz Basia Pospieszalska, utalentowana wokalistka z rodziny muzyków, stworzyli duet, który poruszał serca słuchaczy. Ich wspólne występy nie tylko dostarczały artystycznego doznania, ale również miały silne oddziaływanie duchowe. W swoim repertuarze artyści wykonują zarówno tradycyjne, jak i współczesne pieśni maryjne. Korzystając z prostych środków – głosu i dźwięków liry korbowej, potrafili stworzyć niezwykłe napięcie, które emanowało zarówno ze szlachetnej prostoty solistki, jak i bogactwa brzmienia instrumentu. Profesor Mencel wydobywał z liry niezwykłe brzmienia, które wzbogacały cały koncert o różnorodne barwy i nastroje. Natomiast Basia, swoją autentyczną interpretacją, wydobywała piękno tekstów i wprowadzała słuchaczy w atmosferę modlitwy. Na zakończenie koncertu głos zabrali: Mariola Czapla, Dyrektor Krasnobrodzkiego Domu Kultury, i Kazimierz Misztal, Burmistrz Krasnobrodu. XVII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej zamknął ks. dr. Eugeniusz Derdziuk, Kustosz Sanktuarium NMP w Krasnobrodzie.

Galeria

Możesz również polubić…