WYKONAWCY
LESZEK FIREK
Ukończył studia skrzypcowe we Wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie doc. Stefana Czermaka, a następnie dwuletnie studia podyplomowe o specjalności skrzypce barokowe w Akademii Muzycznej w Krakowie u Zygmunta Kaczmarskiego i trzyletnie studia w Dresdner Akademie für Alte Musik u Simona Standage’a. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Ma w swej biografii liczne koncerty z czołowymi polskimi i zagranicznymi zespołami muzyki dawnej (także jako solista i koncertmistrz) m.in. Concerto Polacco, Orkiestra Barokowa Filharmonii Wrocławskiej, Arte dei Suonatori, z zespołem kameralnym i orkiestrą barokową Ganz Europa pod kierownictwem Simona Standage’a jako koncertmistrz II skrzypiec, Berlin Baroque, L’arpa festante. Grał u boku takich artystów, jak: m.in. Simon Standage, Reinhard Goebel, Wieland i Barthold Kuijkenowie, Lucy van Dael, Ryo Terakado, John Holloway, Andrea Marcon i in. Jest członkiem Dresdner Barockorchester, z którą wykonywał wielkie dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in. J.S. Bacha: pasje, Mszę h-moll, Magnificat, kantaty, a także utwory innych kompozytorów: Haendla, Heinichena, Zelenki. Brał udział w nagraniach kilkunastu płyt CD dla różnych wytwórni (m.in. Channel Classics, Naxos, BIS, KOCH, DUX). Płyta AdS z koncertami Vivaldiego „La Stravaganza” z solistką Rachel Podger zdobyła najwyższe uznanie i szereg prestiżowych nagród jak: Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc de la Musique, Classics Today. Dużym uznaniem cieszą się dwie płyty z muzyką skrzypcową siedemnastego wieku wydane przez amerykańską firmę MAGNATUNE, które L.Firek nagrał z kierowanym przez siebie zespołem Altri Stromenti. Leszek Firek jest współtwórcą Eksperymentalnego Wydziału Muzyki Dawnej w Szkole Muzycznej II st. we Wrocławiu, gdzie od 1994 roku prowadził klasę skrzypiec barokowych i zespołów kameralnych. Był także wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Gra na oryginalnych skrzypcach: francuskiego lutnika Pierre Delaunay, Paris 1763 i Franz Placht 1783 oraz na altówce barokowej. Zajmuje się też plastyką. Jego prace wystawiane były m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” Muzyka i Sztuki Piękne, Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach, Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie, Wieniawskiego w Szczawnie, Klubie Filmu, Muzyki i Literatury we Wrocławiu, w Nysie, Zamościu i w Galerii Filharmonii we Wrocławiu. Wykonuje również recitale skrzypcowe połączone z wystawą swoich prac plastycznych.
ALTRI STROMENTI
Zespół instrumentów barokowych utworzony przez skrzypka Leszka Firka działa od 1992 roku. Dwa główne nurty repertuarowe zespołu to muzyka XVII wieku oraz szeroko pojęta „klasyka baroku”. Nazwa altri stromenti oznacza inne instrumenty i nawiązuje do barokowej praktyki dopuszczającej zmienną obsadę głosów w utworach. Ma też sugerować specyfikę zespołu posługującego się instrumentami dawnymi, a więc „innymi” niż powszechnie dziś używane. Skład zespołu jest otwarty i zależy od potrzeb wykonywanego repertuaru i określonej stylistyki.
ALTRI STROMENTI koncertuje w kraju i za granicą: w Niemczech, Francji, Czechach. Występował m.in. na festiwalach: w Strasbourgu, na Zamku Królewskim w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Krakowie, Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, Chanterelle, Schlesisches Musikfest w Goerlitz, Forum Musicum we Wrocławiu, trzykrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans. W swoim dorobku zespół posiada dwie płyty CD. W roku 1992 zespół zainicjował cykl pod hasłem KONCERTY BAROKOWE w kamienicy „Pod Złotym Słońcem” we Wrocławiu, w ramach którego zrealizował ponad 60 różnych programów zawierających muzykę powstałą w siedemnastym i osiemnastym wieku.
AGNIESZKA KAĆMA
Urodzona w rodzinie artystycznej, ukończyła z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną we Wrocławiu I i II st. (1980) w klasie fletu Józefa Balcara. Studiowała w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w klasie fletu Jerzego Mrozika (1984). W latach 1989- 90 była stypendystką Rządu francuskiego w Paryżu, w klasie fletu Alain MARION w Conservatoire Nationale Superieur de Musique. W 1990 r. uzyskała dyplom (Diplome Superieur) Ecole Normale de Musique w Paryżu w klasie fletu Shigenori Kudo,a w 1993r. w klasie Chantal Debuchy jednogłośnie przyznano jej dyplom najwyższy w zakresie muzyki kameralnej. W latach 1998 – 1999 doskonaliła swój warsztat u Pierre -Yves Artaud również w Paryżu. Agnieszka Kaćma aktywnie uczestniczyła w 15 mistrzowskich kursach w zakresie wykonawstwa solowego, kameralistyki oraz muzyki współczesnej u takich znakomitości, jak m.in. Maxence Larrieu, Johannes Walter, Robert Aitken, Christian Larde, Alain Marion, Pierre-Yves Artaud, Jacques Delannoy, Huguette Dreyfus, Toru Takemitsu. Była stypendystką Fondation des Treilles, Centre Acanthes, C.I.F.M – Nice, Centre Musical International d’Annecy, Hochschule fűr Musik-Weimar oraz Institut fűr Neue Musik – Darmstadt.
W charakterze flecisty – solisty grała w wielu renomowanych orkiestrach m.in. we Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej « Leopoldinum »,w Polskiej Orkiestrze Kameralnej Jerzego Maksymiuka,w Orkiestrze Kameralnej Wojciecha Rajskiego czy Orchestre Philharmonique d’Europe z Paryża. Prowadzi aktywną działalność koncertową, która rozwinęła się jeszcze w czasie Jej studiów we Wrocławiu . Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Belgia, Czechy), uczestnicząc w wielu festiwalach i koncertach m.in. „Tydzień Talentów” w Tarnowie, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Białymstoku, Festiwal „Śląska Trybuna Kompozytorów” w Katowicach, Festiwale Muzyki Organowej i Kameralnej m.in. Kamień Pomorski, Słupsk, Kraków, Warszawa, Wrocław, Łagiewniki, Pelplin, Sandomierz, Tarnobrzeg, Wągrowiec, Kartuzy, Rybnik, Racibórz, Trzęsacz. Występowała w filharmoniach w Polsce, Instytucie Nowej Muzyki w Darmstadzie, „Musicora” – Salonie Muzyki Klasycznej w Paryżu, w Instytucie Kultury Polskiej oraz Sali A. Cortot w Paryżu i podczas Europejskich Spotkań Fletowych w Saint Maur. Nagrywa dla Radia i Telewizji w Polsce i Francji. Reprezentuje Instytuty Francuskie i Alliance Francaise na wielu koncertach muzyki francuskiej. Szczególne miejsce w repertuarze artystki zajmuje muzyka polska. Wiele spośród współczesnych kompozycji na flet zostało jej dedykowanych przez takich twórców, jak m.in. Zbigniew Bagiński, Krzesimir Dębski, Ryszard Gabryś, Edward Sielicki, Piotr Grella-Możejko, Sławomir Kaczorowski, Jacek Rogala, Mirosław Gąsieniec, Andrzej Dziadek.
KATARZYNA ŁANIEWSKA
Wybitna aktorka mająca w swym dorobku artystycznym kilkadziesiąt ról teatralnych i filmowych. W swej blisko 60-letniej pracy zawodowej związana była z warszawskimi teatrami m.in. z Polskim, Narodowym, Ateneum i Ochoty. Przez kilkanaście lat występowała w programie telewizyjnym „Ziarno” w roli Babci oraz kreowała postać Babci Józi, gospodyni księdza w serialu „Plebania”.
W 2007 roku za „wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, za zaangażowanie w walkę o wolność słowa i wolne media, za osiągnięcia w podejmowaniu z pożytkiem dla kraju pracy zawodowej i społecznej”, została odznaczona przez ś. p. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Jako wielki dar w swoim życiu uznaje spotkanie bł. ks. Jerzego Popiełuszkę i udział w mszach św. za Ojczyznę. W swoich występach, gdy prezentuje ulubioną i ważną polską poezję patriotyczną i religijną, obdarza publiczność ogromnym ładunkiem miłości do Polski i Polaków. W swych wypowiedziach zawsze podkreśla, że musimy troszczyć się o nasz język i nasz kraj, gdyż winni to jesteśmy przeszłym i przyszłym pokoleniom.
KRZYSZTOF MUSIAŁ
Urodził się w 1992 roku w Brzesku. Naukę gry na organach rozpoczął w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie, które ukończył w 2010 roku. Obecnie kontynuuje naukę w Państwowej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie pod kierunkiem prof. dra hab. Andrzeja Białki. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych dla średnich szkół muzycznych. Zdobył pierwsze miejsca podczas VI Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” w Krasnobrodzie (rok 2012) oraz VI Międzyszkolnego Konkursu Organowego w Olsztynie (rok 2013). Koncertował w Polsce i Francji. Prowadzi działalność jako organista liturgiczny, towarzyszy chórom z Brzeska i Okocimia, z którymi zdobywał liczne nagrody i wyróżnienia. Udziela się również w sferze muzyki rozrywkowej. Jako pianista-akompaniator współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Brzesku przy realizacji różnego rodzaju muzycznych przedsięwzięć. Kilkukrotnie został wyróżniony za najlepszy akompaniament.
KRZYSZTOF OSTROWSKI
Urodzony 1 stycznia 1993 roku w Warszawie, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie, w klasie organów dr Jarosława Wróblewskiego, student II roku na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina.
Jest laureatem Nagrody Specjalnej za prawykonanie solowej partii organowej w utworze Alicji Gronau Suita Krasnobrodzka podczas I Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” w 2007 r. w Krasnobrodzie, laureatem nagrody za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy i Nagrody Publiczności w I Ogólnopolskim Konkursie Organowym Krasnobród 2007. Jest także laureatem III Nagrody II Krakowskiego Konkursu Młodych Organistów w 2009 r. w Krakowie. Reprezentował Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w 2012 roku w Rumi i podczas III Akademickiego Konkursu Organowego „Romuald Sroczyński in memoriam” w Poznaniu w 2012 roku. Brał udział w Warsztatach i Kursach Mistrzowskich m.in.: w IV Międzynaro-dowych Spotkaniach Organowych Mazowsze 2011 (wykłady i warsztaty z prof. Wolfgangiem Zererem) oraz w XIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym Młodych „Juniores Priores Organorium Seinesis” Sejny – Anyksciai (kurs mistrzowski z prof. Gerhardem Gnannem), W roku 2012/2013 był stypendystą programu Erasmus w Musikhochschule Lübeck w klasie organów prof. Arvida Gasta. Koncertował m.in. w Polsce, w Danii, we Włoszech i na Litwie. Od 2001 roku współpracuje z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną DIVERTIMENTO jako muzyk orkiestrowy i solista, biorąc udział w projektach artystycznych i koncertowych orkiestry na terenie kraju i za granicą. Od września 2011 do czerwca 2013 roku pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego. W 2010 roku założył zespół Blues Royce.
Prof. ŁUCJA REĆKO-ŻARNECKA
Ur. 13.XII.1948 r. w Suwałkach. Studia na Wydziale Aktorskim w PWST im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (obecnie Akademia Teatralna) ukończyła z wyróżnieniem w 1974 r. Debiutowała po drugim roku studiów rolą Joanny w oratorium Artura Honeggera „Joanna d`Arc na stosie” z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Kazimierza Korda, w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Związana kolejno z teatrami: Teatrem Współczesnym w Warszawie (pod dyr. Erwina Axera), Teatrem Nowym w Łodzi (pod dyr. Kazimierza Dejmka), a od 1981r. Teatrem Polskim w Warszawie (obecnie pod dyr. Andrzeja Seweryna). Ważniejsze role teatralne to: Jadwinia („Dzika kaczka” H. Ibsena), liczne role w przedstawieniach staropolskich K. Dejmka, Greta („Szalona Greta” S. Grochowiaka), Pani Dyndalska („Damy i Huzary” Al. Fredry), Masza („Rewizor” A. Gogola), Walentyna („Gwiazdy na porannym niebie” Al. Galina), Emilia („Nondum” L. Amejko), Niania („Wujaszek Wania” A. Czechowa). Eletta („Kraina Kłamczuchów” M. Wojtyszki). Wykonawczyni piosenek G. Brassensa. Kilkakrotnie nagradzana za osiągnięcia artystyczne sezonu przez Dyrekcję Teatru. W 2002 r. uhonorowana odznaką „Zasłużona dla Teatru Polskiego w Warszawie”. Od 1977 r. zajmuje się też pracą pedagogiczną. Jest doktorem habilitowanym w dziedzinie sztuki teatralnej. Pracuje na Wydziale Aktorskim w Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie, na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Za działalność pedagogiczną w 2003 r. odznaczona Medalem Edukacji Narodowej przez Ministra Edukacji i Sportu. W 2011 r. (z okazji 200-lecia utworzenia Szkoły Dramatycznej przez Wojciecha Bogusławskiego) odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, za wkład w rozwój szkolnictwa teatralnego w Polsce.