KONCERT INAUGURACYJNY

Koncert inauguracyjny w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie rozpoczął się
o godz. 19.00 poprowadził go Dyrektor Artystyczny Festiwalu dr hab. Jarosław Wróblewski. Na wstępie powitał gości: Ks. Prałata dr Eugeniusz Derdziuka – proboszcza Parafii Nawiedzenia NMP w Krasnobrodzie, Ks. prałata Romana Marszalca – wieloletniego proboszcza tej parafii, Ks. Marka Białkowskiego – wieloletniego proboszcza parafii Bazyliki Świętego Krzyża w Warszawie, władze samorządowe Krasnobrodu, a więc Burmistrza Krasnobrodu – Kazimierza Misztala, zastępcę Burmistrza –Janusza Osia, Rolanda Wyrostkiewicza – przewodniczącego Rady Miejskiej w Krasnobrodzie, obecnych sponsorów Festiwalu, Urszulę Szyport – właścicielkę Ośrodka Wypoczynkowego „NATURA” i Stanisława Palucha z Soli, wszystkich gości festiwalowych, uczestników XI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego, prowadzących Warsztaty Muzyczne muzyków i pedagogów ich uczestników oraz wykonawców koncertu: Mateusza Goniowskiego, Krzysztofa Ostrowskiego i prof. Janusza Raczyńskiego. Słowa powitania skierował również do przyjaciół i sympatyków festiwalu i zgromadzonej publiczności, mieszkańców Krasnobrodu, gości przybyłych z bliższych i dalszych miejscowości oraz turystów i kuracjuszy wypoczywających w Krasnobrodzie i okolicy.

Oficjalnego otwarcia Festiwalu dokonał Ks. Prałat dr Eugeniusz z Derdziuk – proboszcza Parafii Nawiedzenia NMP w Krasnobrodzie, kustosza Sanktuarium Maryjnego.

Zgodnie z wieloletnią tradycją Krasnobrodzkiego Festiwalu do udziału w koncercie inauguracyjnym zapraszany jest zwycięzca konkursu organowego poprzedniej edycji. Tak więc koncert swoim recitalem organowym rozpoczął Mateusz Goniowski, laureat I miejsca X Jubileuszowego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie. Artysta urodził się w 1996 r. w Raciborzu. Pochodzi z parafii św. Jana Chrzciciela w Raciborzu, w której od 8 lat pełni funkcję organisty. Swoją muzyczną edukację rozpoczął w PSM I st. w Raciborzu w klasie akordeonu Teresy Kwiatkowskiej. W 2012 r. rozpoczął naukę w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej II st. w Gliwicach w klasie organów dr Marioli Brzoski, którą ukończył w 2017 r. z wyróżnieniem. Jest laureatem wielu konkursów organowych (m. in. I miejsce w I Międzywojewódzkim Konkursie Organowym w Raciborzu, I miejsce w VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku, I miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Młodych Organistów im. Śląskich Muzyków Kościelnych w Opolu, I miejsce w X Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie, wyróżnienie i nagroda specjalna w IX Krakowskim Konkursie Młodych Organistów). Brał udział w kursach mistrzowskich u prof. D. Titterington’a, prof. L. Lohmann’a, prof. P. van Dijk, prof. M. Novenko, prof. J. Serafina, dr hab. W. Zabornego. Od 2017 r. studiuje w Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i as. dr. Michała Duźniaka. Program koncertu jaki zaproponował nam artysta obejmował utwory organowe kompozytorów od renesansu do współczesności. W pierwszej części usłyszeliśmy trzy utwory: Toccatę i fugę in C (LV 122) J. G. Walthera (1684-1748), Fantazję w manierze echa J.P. Sweelincka (1562-1621) oraz Preludium i fuga na temat chorału Nawiedź nas Duchu Święty op. 13 nr 2 śląskiego kompozytora, Jana Gawlasa (1901-1965). W dalszej części programu Mateusz Goniowski przeniósł nas na kilka chwil w świat muzyki romantycznej. Usłyszeliśmy dzieła późnych romantyków J. Brahmsa i M. Regera: intymne Preludium chorałowe Schmücke dich, o liebe Seele op. 122 J. Brahmsa, przepojoną dramatyzmem Toccatę d moll op. 59 Maxa Regera. Swój recital zakończył utworem amerykańskiego kompozytora Charlsa Edwarda Callahan Jr. – Partitą „Lasst uns erfreuen”

W drugiej części koncertu publiczność wysłuchała programu z gitarą w roli głównej wykonaniu prof. Janusz Raczyński z Warszawy. Ten wybitny polski gitarzysta jest laureatem ogólnopolskich konkursów gitarowych w Zamościu (1982) i w Krakowie (1986). Zadebiutował w 1981 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie i od tego czasu prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jako solista i kameralista, brał udział w wielu festiwalach gitarowych w kraju. Koncertował również w Rosji, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii i Turcji. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i TV oraz dla TV fińskiej i tureckiej. W 1989 r. wraz z kwartetem gitarowym „Fandango” nagrał płytę dla Polskich Nagrań. Od wielu lat współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W swoim repertuarze ma nie tylko solowe utwory gitarowe, ale również dużą ilość muzyki kameralnej. Jest autorem wielu aranżacji, a obecnie zajmuje się również kompozycją. Występował z kwartetem gitarowym „Bolero”, z którym nagrał płytę pt. „Bolero”. Koncertuje w duecie „Acentuado” z gitarzystą Oskarem Nowakowskim z którym nagrał płytę pt. „The Gitar Duo AcentuadoPlays The Great Hits”. Od dawna współpracuje ze znakomitą skrzypaczką Agnieszką Cypryk tworząc „10 Strings Duo”. W 2006 r. wspólnie założyli kwartet smyczkowo – gitarowy „Concertino con Chitarra”. Działalność pedagogiczną rozpoczął w 1982 roku w PSM II ST. Im. J.Elsnera w Warszawie, obecnie ZPSM nr 1. Jego uczniowie zdobyli około czterdziestu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi kursy mistrzowskie. W 1989 r. założył pierwsze po wojnie Prywatne Konserwatorium Muzyczne, które działało do 2006 r. W listopadzie 2011 r. na VII Warszawskim Festiwalu Gitarowym odbyła się prapremiera światowa jego Koncertu na skrzypce, gitarę i orkiestrę. Wykonawcami byli: Agnieszka Cypryk-skrzypce, Janusz Raszyński-gitara i Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali. W jego wykonaniu usłyszeliśmy na początek Andante z Sonaty a-moll na skrzypce solo w transkrypcji na gitarę solo, a następnie pozostając w kręgu muzyki barokowej, trzyczęściowe Trio C-dur Antonio Vivaldiego w opracowaniu na gitarę i organy. Taki skład instrumentalny, gdzie gitara pełni rolę solową, a organy realizują partię basu cyfrowanego jest autorskim i zupełnie unikatowym pomysłem Janusza Raczyńskiego. Artyście na organach towarzyszył Krzysztof Ostrowski. Swój koncert gitarowy Janusz Raczyński postanowił zakończyć utworem „Wspomnienie z Alhambry” autorstwa hiszpańskiego kompozytora i gitarzysty epoki romantyzmu Francisco Tarregi.

Na zakończenie koncertu inauguracyjnego jeszcze raz zabrzmiały organy na których zagrał ponownie Krzysztof Ostrowsk – tym razem w solowym występie. Ten młody artysta jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie, w klasie organów dr hab. Jarosława Wróblewskiego oraz studiów magisterskich na Uczelni Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie organów prof. Józefa Serafina i dr hab. Jarosława Wróblewskiego (z wyróżnieniem). Obecnie jest studentem II roku studiów doktoranckich na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2012/2013 był stypendystą programu Erasmus w Musikhochschule Lübeck (Niemcy) w klasie organów prof. Arvida Gasta. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych nagród konkursów wykonawczych. Brał udział w Warsztatach i Kursach Mistrzowskich m.in.: u prof. Wolfganga Zerera, prof. Gerharda Gnanna i prof. Ludgera Lohmanna. Koncertował m.in. w Polsce, w Danii, we Włoszech, na Litwie i w Niemczech. Od 2001 r. współpracuje z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną DIVERTIMENTO jako muzyk orkiestrowy i solista, biorąc udział w projektach artystycznych i koncertowych orkiestry na terenie kraju i za granicą. W 2010 r. założył zespół Blues Royce. Od września 2011 do stycznia 2014 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego. Jest współzałożycielem zespołu Bomba Kaloryczna oraz kompozytorem i współaranżerem większości piosenek z repertuaru tego projektu. Na przełomie 2016/17 wykonywał prace przy modernizacji katalogu wypożyczeniowego PWM, dotyczące szczegółowego zakresu instrumentacji posiadanych zbiorów nutowych. Aktualnie pracuje w Bibliotece Narodowej w Warszawie w Zakładzie Zbiorów Muzycznych. A w jego wykonaniu usłyszeliśmy – Litanię holenderskiego kompozytora Jana Welmersa która przeniosła słuchaczy w świat mistycznej kontemplacji i religijnego uniesienia.

GALERIA

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *