WYKONAWCY
dr hab. Alicja Gronau-Osińska
Kompozytorka, teoretyk muzyki i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (Teoria muzyki pod kierunkiem prof. Witolda Rudzińskiego, Kompozycja w klasie prof. Mariana Borkowskiego). Podczas studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki (dwukrotnie) oraz laureatką stypendium artystycznego im. Wawrzyńca Żuławskiego (ZAiKS). W 1981 otrzymała Nagrodę Rektora za wyniki w nauce. W latach 1982–1995 uzupełniała wykształcenie podczas kursów kompozytorskich organizowanych przez PTMW (Rydzyna, Radziejowice, Kazimierz Dolny), warsztatów pedagogicznych pod kierunkiem Instytutu Dalcroze’a (Genewa, Zakopane) i z zakresu teorii muzyki (program Tempus, Muzykologia UW). W 2000 ukończyła Podyplomowe Studia Teorii Muzyki AMFC. W latach 1974–86 członek Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki w Instytucie Pedagogiki Muzycznej AMFC i współpracownik Barbary Turskiej i Szabolca Esztényiego. Od 1983 pedagog UMFC: 1987 — asystent, 1990 — starszy asystent, 1997 — uzyskuje kwalifikacje I st. w dziedzinie kompozycji, 2000 — adiunkt, od 2008 doktor habilitowany sztuk muzycznych w dziedzinie kompozycji. Ponadto gościnny wykładowca Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, a także Iasi University of Arts (Rumunia) oraz International Theatre Institut (Monachium, Niemcy) a także Universidad de Chile, Santiago de Chile (Chile), Instituto de Música, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile) oraz szeregu kursów i warsztatów na terenie Polski. Od 1998 sekretarz Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki AMFC, od 2000 także Podyplomowych Studiów Kompozycji. W roku 2008 zostaje kierownikiem PSTM i PSK, a w roku 2009 Studiów Doktoranckich. Od roku 2001 kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI w. w Katedrze Kompozycji UMFC, a od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.
Jest autorką 12 utworów orkiestrowych, 11 kameralnych (instrumentalnych), 7 solowych, 8 wokalnych, 6 wokalno-instrumentalnych (orkiestrowych i kameralnych), 7 multimedialnych i 1 opery. Jej utwory wykonywane były w kraju i za granicą, m.in. na takich festiwalach, jak: Młodzi Muzycy Młodym Słuchaczom, Międzynarodowe Forum Młodych Kompozytorów, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga”, Warszawskie Dni Muzyki, Zamojskie Dni Muzyki, „Warszawska Jesień” (koncerty towarzyszące), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Laboratorium Muzyki Współczesnej, „New Works In Opera and Music Theater” Monachium (Niemcy), 7th European Youth Music Festival Bern (Szwajcaria), Muzyczne Portrety Kompozytorów oraz na koncertach: “Concerto Avenna prezentuje”, koncerty Katedry Kompozycji AMFC, Sympozja Kompozytorskie AMFC, Divertimento Chamber Youth Orchestra — Ottawa (Kanada), VIP — Premiera Opery na Zamku w Szczecinie, VI Festival International de Música Contemporánea Darwin Vargas, Valparaiso (Chile), Viñia del Mar (Chile), Muzyczne Portrety Kompozytorów, Warszawskie Spotkania Muzyczne. Posiada w dorobku fonograficznym cztery płyty CD oraz płytę DVD.
Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich: 1987 — wyróżnienia na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w Warszawie za Pentarchię na orkiestrę kameralną; 1992 — IV nagrody (I nie przyznano) na Konkursie Kompozytorskim „Gdańsk 1992″ zorganizowanym przez Schola Cantorum Gedanensis za Mironczarnie II na chór mieszany a cappella; 1992 — I nagrody na Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie za Okna na 23 instrumenty smyczkowe; 2001 — I nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” zorganizowanym przez Ogród Botaniczny UJ w Krakowie za utwór Pobłyski na sopran i orkiestrę kameralną; 2001 — I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I. Spassova w Płowdiw (Bułgaria) za Invocazione — sinfonia vocale na chór mieszany a cappella; 2001 — Nominacji płyty XXIth Century Polish Choral Music (Acte Préalable 0100) z utworem Błogosławiony z kantaty Afirmacje do nagrody „Fryderyk 2001″; 2002 — I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 45-lecia Opery na Zamku w Szczecinie za operę kameralną I co wy na to? czyli cierpienia nowego Pirandella. W 2003 inscenizacja tej opery znalazła się w finale plebiscytu szczecińskiej prasy i telewizji — w kategorii Przedstawienie Sezonu — i uzyskała nominację do Bursztynowego Pierścienia, a w 2004 film z jej premiery został rekomendowany przez Polską Sekcję International Theater Institute do przeglądu filmów operowych podczas Eighth International Music Theater Workshop „New Works in Opera and Music Theater” w Monachium (Niemcy) i jako jedyny reprezentował tam Polskę. Została ponadto uhonorowana Medalem Filca (I nagroda) podczas XXIX Szkoły Matematyki Poglądowej Akademii Podlaskiej w Siedlcach.
Jako teoretyk muzyki posiada w dorobku 4 książki, ponad 20 publikacji w książkach, 20 artykułów, 40 referatów (w tym komentarzy do pokazów lub warsztatów) poświęconych technice kompozytorskiej i muzyce współczesnej oraz zagadnieniom kreatywnego nauczania i analizie muzyczno-ruchowej. Jest współautorką dwóch pozycji książkowych, w tym: Nowe pokolenie kompozytorów polskich — almanach, red. M. Stowpiec, A. Gronau, J. Kazem-Bek, Pomorze, Bydgoszcz 1988, oraz autorką dwóch książek Rytmika w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, AMFC, Warszawa 2004 i Poemat — Requiem. Forma znacząca, Warszawa 2007. Ponadto przygotowała 4-godzinny film Rytmika w ujęciu Barbary Turskiej, Warszawa-Krynica 2000. Jako redaktor wydała blisko 20 publikacji, w tym dwutomowy Almanach kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, AMFC, Warszawa 2004.
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 2009 sekretarzem generalnym) i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Aktywnie działa w warszawskim Klubie Inteligencji Katolickiej. W 2002 wybrano ją do Research Board of Advisors — American Biographical Institut, Inc. Raleigh. North Karolina, USA.
Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Divertimento
Orkiestra istnieje od 1997 roku. Założycielem i dyrygentem Orkiestry jest Elżbieta Ostrowska. W Orkiestrze grają uczniowie i absolwenci PSM I st. im. Karola Kurpińskiego w Warszawie. W swoim dorobku artystycznym Orkiestra ma kilkadziesiąt koncertów w kraju i za granicą, m.in. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Bazylice św. Krzyża w Warszawie w ramach cyklu Musica Sacra, w Sali Koncertowej Katolickiego Centrum Kultury w Krakowie, na Jasnej Górze w Częstochowie, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Teatrze Polskim w Warszawie.
W dniach od 16 do 23 maja 2002 r. Orkiestra brała udział w 7th European Youth Music Festival Switzerland 02, organizowanym w ramach światowej wystawy EXPO 2002 w Szwajcarii.
W sierpniu 2001 roku Orkiestra miała zaszczyt wystąpić dla Ojca Świętego Jana Pawła II na prywatnej audiencji w czasie Jego letnich wakacji w Castel Gandolfo, a w styczniu 2005 roku w Auli Pawła VI w Watykanie podczas ostatniej Audiencji Generalnej Ojca Świętego Jana Pawła II.
Od 29 kwietnia do 13 maja 2006 roku, dzięki dofinansowaniu w ramach Programów Operacyjnych „Promocja polskiej kultury za granicą” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Orkiestra koncertowała w Kanadzie, między innymi w Konsulacie Generalnym RP w Toronto, w Centrum Kultury Polskiej w Mississauga, w Katedrze w St. Catharines oraz w Muzeum Cywilizacji w Ottawie.
19 sierpnia 2007 roku podczas Inauguracji I Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Per Artem ad Astra Krasnobród 2007, Orkiestra dokonała prawykonania specjalnie dla niej skomponowanego przez Alicję Gronau utworu – „Suita Krasnobrodzka”, a podczas II Festiwalu w 2008 roku prawykonania utworu Dariusza Przybylskiego „Concerto Festivo”.
9 listopada 2007 roku orkiestra wystąpiła podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Postacie terroryzmu – postępowanie w stanach zagrożenia” w Pałacu w Helenowie.
W dniach 27-30 kwietnia 2008 roku Orkiestra koncertowała w Ambasadzie RP w Kopenhadze i w Blaagaards Kirke w Noerrebro w Kopenhadze.
We wrześniu 2009 roku Orkiestra miała zaszczyt zaprezentować się podczas Audiencji Generalnej Ojca Świętego Benedykta XVI w Watykanie oraz w XV-wiecznym Kościele Świętego Stanisława w Rzymie.
1 stycznia 2011 roku na zaproszenie Asessora Prowincji Reggio di Calabria, Orkiestra wystąpiła z Koncertem Noworocznym w Placanica we Włoszech.
15 maja 2012 roku razem z chórem Puellae Cantates Orkiestra wzięła udział w Uroczystej Inauguracji Sali Koncertowej Gotyckiego Zamku w Litoměřicach w Czechach.
W dniach 3 – 6 maja 2013 r. Orkiestra reprezentowała Polskę podczas 61 European Music Festival for Young People w Neerpelt w Belgii, podczas którego biorąc udział w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych została Laureatem 1 miejsca z najwyższym wyróżnieniem Summa Cum Laude.
Elżbieta Ostrowska
Posiada stopień nauczyciela dyplomowanego; od 1990 roku pedagog w PSM I stopnia im. Karola Kurpińskiego w Warszawie; twórca i dyrygent Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej DIVERTIMENTO; przez kilkanaście lat związana z Teatrem Polskim w Warszawie w charakterze muzyka instrumentalisty – skrzypka; Fundator i Prezes Zarządu założonej w 1999 roku Fundacji Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej DIVERTIMENTO.
Urodzona w Zamościu, absolwentka PSM I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Zamościu w klasie skrzypiec. Ukończyła z wynikiem bardzo dobrym Wydział Wychowania Muzycznego w klasie dyrygentury prof. Wita Zawirskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Podyplomowe Studia Zarządzania Kulturą na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Autorka opracowań utworów muzyki klasycznej na zespoły kameralne i orkiestrę, a także programów edukacyjno-wychowawczych, uwzględniających w szczególności wartości polskiej tradycji patriotyczno-narodowej. Inicjator i współorganizator koncertów połączonych z akcjami charytatywnymi: Pomoc dzieciom Afryki, Koncert na rzecz Warszawskiego Szpitala dla Dzieci, Koncert w duchu odbudowy Ołtarza Ojczyzny w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie.
Autorka publikacji z zakresu realizacji projektów w sferze promocji i upowszechniania kultury, opublikowanych w Zeszytach Naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Organizator licznych koncertów i tournee artystycznych Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej DIVERTIMENTO w Polsce i poza jej granicami: Włochy – 2001, 2005, 2009 i 2010 rok, Szwajcaria – 2002, Ukraina – 2005, Kanada – 2006, Dania – 2008, Czechy – 2012, Belgia – 2013; koncertów charytatywnych, warsztatów muzycznych dla dzieci i młodzieży oraz nagrań płytowych.
Dwukrotna laureatka Nagrody Indywidualnej Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za wkład w rozwój kultury polskiej. W 2005 roku wyróżniona Dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pełną oddania pracę pedagogiczną. Od Kapituły Fundacji Wokulski otrzymała wyróżnienie Pozytywista Roku 2010 w kategorii Kultura i Sztuka za „działalność promującą i wspierającą młode talenty w muzyce”.
Za całokształt pracy pedagogicznej i artystycznej Elżbieta Ostrowska w 2010 roku została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej
dr Jarosław Wróblewski
Kształcenie muzyczne rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Białymstoku w klasie organów prof. Marii Terleckiej. W latach 1988–1993 studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył z wynikiem bardzo dobrym w klasie organów prof. Józefa Serafina.
W latach 1993–2002 kształcił się w Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Heriberta Metzgera, który ukończył z wyróżnieniem i nagrodą Ministra Republiki Austrii, a od roku 1995 na wydziale „Katolickiej Muzyki Kościelnej” gdzie uzyskał dyplomem z wyróżnieniem w specjalnościach: organy, dyrygentura chóralna, improwizacja organowa i kompozycja kościelna.
Brał udział w licznych konkursach organowych i został laureatem następujących z nich: Ogólnopolskie Przesłuchania Uczniów Szkół Średnich w Inowrocławiu (I miejsce), Międzynarodowy Konkurs Organowy w Kamieniu Pomorskim (IV miejsce), Międzynarodowy Konkurs Organowy w Gdańsku (wyróżnienie), Konkurs Organowy „Bacha i Buxtehudego” w Szekszard (Węgry) (III miejsce), Konkurs Organowy w San Elpido a Mare (Włochy) (runda finałowa).
Jako solista, dyrygent i muzyk kameralny występuje w Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, na Ukrainie, biorąc udział w licznych prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych (Seierl, Raditschnig, Mahmoud, Przybylski).
Przez wiele lat współpracował z Międzynarodowym Towarzystwem im. Paula Hofhaymera w Salzburgu, dla którego przygotował liczne produkcje muzyczne (m.in. wykonanie wszystkich dzieł organowych Jehana Alaina).
Działał również jako muzyk kościelny w kilku kościołach Salzburga (Pfarre Wals, Pfarre Parsch, St. Michaelkirche), następnie w kościele św. Anny w Piasecznie i Kolegiacie św. Anny w Wilanowie, kultywując organową muzykę liturgiczną oraz improwizację i kompozycję kościelną.
Oprócz występów solowych współpracował z wieloma orkiestrami i zespołami wokalno-instrumentalnymi (Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Collegium Musicum St. Gallen, Sinfonieorchester der Hochschule Mozarteum, Capella Bydgostiensis, Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej), jak również z solistami i zespołami, uczestnicząc w koncertach i nagraniach.
Doktorat w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka uzyskał w roku 2006 w Akademii Muzycznej w Krakowie na podstawie rozprawy Źródła inspiracji kompozytorskich Antona Heillera (1923–1979) w świetle wybranych kompozycji organowych dojrzałego okresu jego twórczości. W latach 2002–2012 pracował w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II prowadząc klasę organów oraz zajęcia z harmonii modalnej.
Obecnie jest adiunktem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a także nauczycielem organów w Państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie.
W latach 2009–2010 był słuchaczem Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W wyborach 2012 został wybrany na prodziekana Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w kadencji 2012–2016.
Oprócz pracy artystycznej prowadzi ożywioną działalność naukową (wykłady, seminaria, kursy mistrzowskie, publikacje, hasła encyklopedyczne).