XIX FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ i KAMERALNEJ „PER ARTEM AD ASTRA” – KONCERT INAUGURACYJNY
17 sierpnia 2025 roku w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie odbył się koncert inauguracyjny Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra”. Wydarzenie rozpoczęło się od oficjalnych powitań. Głos zabrali pani Mariola Czapla, dyrektor Krasnobrodzkiego Domu Kultury, która podkreśliła znaczenie festiwalu dla życia kulturalnego regionu, oraz ks. dr Eugeniusz Derdziuk, kustosz sanktuarium, który wyraził radość, że przestrzeń świątyni kolejny raz wypełniła się muzyką najwyższej próby.
Koncert poprowadził prof. dr hab. Jarosław Wróblewski – dyrektor artystyczny festiwalu, wprowadzając publiczność w program wieczoru i przybliżając sylwetkę wykonawcy.
Bohaterem inauguracji był Bartosz Wódczak, laureat I nagrody XVI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie (2024). Ten młody, ale już utytułowany organista urodził się w 2005 roku w Koninie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. I.J. Paderewskiego w klasie organów Hanny Buczkowskiej-Bartczak. Jest laureatem licznych konkursów krajowych i międzynarodowych (m.in. w Sanoku, Warszawie, Ostrawie, Moskwie, Olsztynie, Białymstoku i Raciborzu), dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz aktywnym koncertującym solistą i kameralistą. Regularnie występuje także jako organista liturgiczny w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Kawnicach.
Program recitalu obejmował utwory od baroku po romantyzm, dając pełen obraz wielowiekowego rozwoju literatury organowej. Na początek zabrzmiało Concerto del Signor Meck C-dur LV 134 Johanna Gottfrieda Waltera, w którym artysta zaprezentował barokową klarowność i energię. Następnie wykonał „Dies sind die heilgen zehn Gebot” BWV 678 Johanna Sebastiana Bacha, pełne kontemplacyjnego nastroju i subtelnych polifonicznych splotów.
Kolejny punkt programu stanowiła Fantasia F-dur Johanna Gottfrieda Müthela, w której improwizacyjny charakter i śmiałe kontrasty zabrzmiały niezwykle świeżo. W dalszej części recitalu publiczność usłyszała Sonatę organową d-moll op. 65 nr 6 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego (cz. I: Chorał z wariacjami), wykonaną monumentalnie, ale zarazem z przejrzystością brzmienia. Z kolei dwa utwory Roberta Schumanna z cyklu „6 Studien in kanonischer Form” op. 56 (nr I i V) ukazały liryczne, intymne oblicze organów.
Finałem koncertu była efektowna Toccata op. 53 nr 6 Louisa Vierne’a, która w interpretacji Wódczaka nabrała prawdziwie wirtuozowskiego blasku i stała się kulminacyjnym momentem wieczoru.
Publiczność nagrodziła artystę długimi brawami i owacją na stojąco. Uroczysta inauguracja festiwalu, łącząca słowa powitania, mistrzowską interpretację młodego organisty i podniosłą atmosferę sanktuarium, była zapowiedzią kolejnych dni pełnych muzycznych wzruszeń i artystycznych doznań.


















